fbpx

Nietrzymanie moczu po porodzie. Mięśnie kegla -Wywiad z fizjoterapeutką uroginekologoczną Aleksandrą Polanowską-Lenart.

Napisałam Ja : Ada | Kosmetomama
nietrzymanie-moczu-po-porodzie-wywiad-z-fizjterapeutką-uroginekologiczną

Z informacją o konieczności ćwiczenia mięśni kegla ( mięśni dna miednicy)  spotkałam się już przed urodzeniem swojej pierwszej córki czyli około 9 lat temu. Wtedy jednak po sieci krążyły jeszcze bardzo skąpe informację na temat “prawidłowych” ćwiczeń mięśni dna miednicy.  Niestety co się później okazało “prawidłowe” ćwiczenia okazały się szkodliwe. W skrócie chodziło o to aby mięśnie ćwiczyć przy sikaniu  i właśnie wtedy je zaciskać. Zero informacji o relaksie mięśni kegla. Okazuje się jednak, że takie ćwiczenia podczas korzystania z toalety mogą przynieść zdecydowanie więcej złego niż dobrego, zwłaszcza wtedy gdy kobieta ma problem z rozluźnianiem tych mięśni.

Zatem jak i kiedy należy ćwiczyć mięśnie kegla,  aby nie było problemów z nietrzymanie moczu? Jak ćwiczyć żeby zwiększyć ich wytrzymałość i czerpać więcej satysfakcji z życia seksualnego zwłaszcza po porodzie naturalnym? Zapytałam o to fizjoterapeutkę uroginekologiczną Panią Aleksandrę Polanowską – Lenart. Pytania które tu zebrałam to te które najbardziej interesowały moje czytelniczki,  jak i te dotyczące niezwykłego urządzenia do ćwiczeń mięśni kegla samodzielnie w domu –  PelviFly kGoal o którym pisałam  w tym poście Mięśnie kegla po porodzie nie działają ? Masz ten problem ? ja mam rozwiązanie. “

Teraz czas na przedstawianie mojego niezwykłego gościa fizjoterapeutkę uroginekologiczną – Panią Aleksandrę Polanowską – Lenart.

 

wywiad-z-fizjoterapeutką-uroginekologiczną-nie-trzymanie-moczu-po-porodzie

 


Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego im. Józefa Piłsudskiego, wydział Rehabilitacji. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w CKR Konstancinie- Jeziornej, Kaiser Hospital Rehabilitation Center California  USA, oraz odbywając prywatną praktykę fizjoterapeutyczną. Posiada dyplomy certyfikowane przez Polskie Towarzystwo Uroginekologiczne. Specjalizuje się w fizjoterapii  zaburzeń funkcjonalnych dna miednicy oraz nietrzymania moczu. W swojej pracy kieruje się holistycznym podejściem do pacjenta. Zajmuje się kobietami w ciąży, w okresie okołoporodowym oraz po porodach naturalnych i cesarskich cięciach (praca z blizną). Pomaga przywrócić kobietom prawidłowe funkcjonowanie mięśni dna miednicy, prowadzi edukację z zakresu profilaktyki i świadomości własnego ciała.

  • Kosmetomama : Co to są mięśnie kegla i gdzie się znajdują?
  • fizjoterapeutka uroginekologiczna – Aleksandra Polanowska – Lenart :

Na początku warto wspomnieć, że potocznie używana nazwa „mięśnie Kegla” to nic innego, jak mięśnie dna miednicy. Nazywane są tak od nazwiska ginekologa Arnolda Kegla, który w 1948 roku po raz pierwszy opisał ćwiczenia tych partii mięśni, w celu leczenia nietrzymania moczu.

Mięśnie dna miednicy to mięśnie wypełniające miednicę od dołu. Są one rozpostarte między kostnymi przyczepami, tworząc swoisty hamak dla narządów znajdujących się w środku miednicy, czyli pęcherza, macicy oraz odbytnicy. Odpowiadają za kontrolę pęcherza, jelit oraz reakcji seksualnych.

Mięśnie te wraz z przeponą, mięśniami poprzecznymi oraz mięśniami wielodzielnymi biorą udział w stabilizacji naszego tułowia, czyli tak zwanego coru.

  • Kosmetomama : A dlaczego mięśnie dna miednicy trzeba regularnie ćwiczyć? I dlaczego jest to tak ważne?
  • fizjoterapeutka uroginekologiczna Aleksandra Polanowska – Lenart :

Zanim rozpoczniemy ćwiczenia mięśni dna miednicy, powinnyśmy udać się do specjalisty, najlepiej fizjoterapeuty uroginekologicznego lub osteopaty. Przez lata pokutowało stwierdzenie, że wszystkie dolegliwości odczuwane z dna miednicy są spowodowane słabością tych mięśni. Niestety nie zawsze tak jest. Często problemem może być ich wzmożone napięcie tzn. hypertonus obserwowany u bardzo aktywnych kobiet.

Fizjoterapeuta uroginekologiczny podczas wizyty będzie mógł ocenić stan mięśni dna miednicy oraz dobrać odpowiednie ćwiczenia. Zdrowe i funkcjonalne mięśnie dna miednicy powinny być dla nas tak samo ważne, jak zdrowe i silne biodra czy barki.

  • Kosmetomama : Kiedy najlepiej (w jakim okresie/wieku ) zacząć ćwiczyć mięśnie kegla ?
  • fizjoterapeutka uroginekologiczna Aleksandra Polanowska- Lenart :

Jestem wielką orędowniczką, aby zadbać już o edukację nastolatek. Nie chodzi to o same ćwiczenia, ale o zdobycie wiedzy na temat tego obszaru ciała i sposobie jego funkcjonowania. Rozpoznaniu, co jest normą, a co powinno niepokoić. Niezwykle ważne są działania profilaktyczne. Warto np. przed planowaną ciążą udać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego  i zbadać o stan tych mięśni. Taki fizjoterapeuta bada i ocenia mięśnie według ustalonego i zatwierdzonego protokołu. Nie jesteśmy tacy sami więc i siła oraz wytrzymałość mdm(mięśni dna miednicy) może być u nas inna. Dzięki takiemu badaniu przed ciążą będziemy miały punkt odniesienia do badania tego obszaru po ciąży. Czasami motywacją do podjęcia pracy nad mięśniami dna miednicy jest brak satysfakcji seksualnej. Momentem, kiedy koniecznie powinnyśmy rozpocząć działanie jest czas, w którym pojawią się jakieś zaburzenia z dna miednicy: nietrzymanie moczu, obniżenie narządy rodnego lub jeżeli pojawia się ból. Odpowiednio dobrane techniki terapeutyczne mogą wtedy pomóc.

  • Kosmetomama : Z jakimi zaburzeniami związanymi z problemami mięśni dna miednicy spotyka się Pani w swojej pracy najczęściej?
  • fizjoterapeutka uroginekologiczna – Aleksandra Polanowska – Lenart :

Najczęstszym problemem jest wysiłkowe nietrzymanie moczu. Jest to stan, w którym dochodzi do bezwolnego wycieku moczu podczas np. kichania, kasłania lub skoków, czy to na trampolinie, czy podczas pajacyków. Kolejną przypadłością są objawy pęcherza nadaktywnego. Jest to zespól objawów w tym pojawiają się parcia naglące, częstomocz oraz oddawanie moczu w nocy (nokturia). Często są to pacjentki, które jak same mówią, mają mapę toalet w głowie. Pęcherz nadaktywny występuje jako typ suchy lub mokry, czyli z wyciekiem moczu.

Dość często dochodzi do obniżenia narządów miednicy mniejszej. Po ciążach i po porodach, kiedy tkanki mięśniowe oraz więzadłowe są poddawane rozciągnięciu, może dojść do zaburzeń statyki. Może wtedy pojawić się uczucie ciała obcego w pochwie, ciągnięcie i ból w podbrzuszu. W zależności od stopnia obniżenia i w porozumieniu z lekarzem ustala się proces rehabilitacyjny.

Bardzo często po pomoc do fizjoterapeuty zgłaszają się kobiety które odczuwają brak satysfakcji seksualnej. Warto wspomnieć, że dobrze funkcjonujące mięśnie mogą przynieś poprawę życia seksualnego.

  • Kosmetomama : Czy kobieta może sama nauczyć się ćwiczyć poprawnie mięśnie kegla ? Od czego zacząć taką pracę? Skąd czerpać informacje na temat tego jak robić to porównanie ?
  • fizjoterapeutka uroginekologiczna – Aleksandra Polanowska – Lenart :

To niezwykle istotne pytanie. Niestety nie zawsze wiedza pozyskana z dostępnych źródeł jest satysfakcjonująca. Nie zawsze kobiety potrafią w odpowiedni sposób zaktywizować mięśnie dna miednicy. Często napinają też dodatkowe mięśnie, takie jak pośladki lub brzuch. Przy prawidłowym skurczu mięśni nie powinno się napinać dodatkowych mięśni. Jeszcze raz apeluję, aby każda kobieta, choć raz udała się do gabinetu fizjoterapeuty, w celu uzyskania wyczerpującej i rzetelnej wiedzy na temat ćwiczeń swoich mięśni dna miednicy.

  • Kosmetomama : Czy istnieją metody ćwiczeń, które mogą zaszkodzić naszym mięśniom dna miednicy ?
  • fizjoterapeutka uroginekologiczna – Aleksandra Polanowska – Lenart :

Jak już wspomniałam, nie zalecam rozpoczynania ćwiczeń na własną rękę. Samo zaciskanie mięśni, może wprowadzić więcej złego niż dobrego.

Nie  jestem też zwolenniczką tzn. Kulek Gejszy. To tak, jak by na naszym ramieniu zawiesić ciężką torbę i kazać ją trzymać bardzo długo. Mięśnie powinny mieć możliwość skurczu oraz rozluźnienia, czyli pracy w pełnym zakresie. Stosując kulki gejszy tylko je forsujemy. Do prawidłowego funkcjonowania mięśni powinniśmy pracować nad siłą, kontrolą oraz wytrzymałością skurczu.

  • Kosmetomama : Jak osiągnąć najlepsze rezultaty i czy wyćwiczenia mięśni dna miednicy raz a porządnie dadzą nam rezultat na długo, czy trzeba jednak ten proces kontynuować ?
  • fizjoterapeutka uroginekologiczna – Aleksandra Polanowska – Lenart :

Zalecany okres rehabilitacji mięśni dna miednicy waha się od 3 do 6 miesięcy .

Często tłumaczę to swoim pacjentką w następujący sposób: Jeżeli kobieta doświadczyła nietrzymania moczu i po okresie fizjoterapii powróciła do funkcjonalnego życia, to można to porównać do momentu zdjęcia gipsu ze złamanej ręki. Najpierw działania są lokalne w obrębie tej ręki. Następnie powinno wprowadzić się ćwiczenia funkcjonalne np. w łańcuchach ruchowych. Często staje się tak, że o złamanej ręce zapomnianym i nic już więcej nie musimy robić, a czasami warto od czasu do czasu wrócić do pewnych ćwiczeń, bo ten obszar jest już bardziej narażony na inne dysfunkcje.

Tak samo z mm dna miednicy. Jedne dziewczyny wolą regularnie cały czas ćwiczyć mięśnie dna miednicy, inne wolą robić to w interwałach czasowych. Pojawia się tu dużo zmiennych, bo każda z nas jest inna, ma inne predyspozycje genetyczne oraz inne aktywności w ciągu dnia.

  • Kosmetomama : Dla kogo jest urządzenie PelviFly kGoal  i na jakiej zasadzie działa ?
  • fizjoterapeutka uroginekologiczna – Aleksandra Polanowska – Lenart :

Urządzenie PelviFly kGoal jest skierowane do kobiet, które chcą w prawidłowy oraz funkcjonalny sposób ćwiczyć mięśnie dna miednicy. Urządzenie to działa na zasadach biofedbacku- jest to jedna z najlepszych metod rehabilitacyjnych zalecana przez Europejskie Towarzystwo Urologiczne (rekomendacje z 2019 r.) na postawie dowodów naukowych.

Praca z PelviFly polega na umieszczeniu urządzenia kGoal w pochwie na czas testu mięśni lub ćwiczeń czyli około 10 minut. Podczas aktywacji mięśni zbierane są parametry z mm dna miednicy i przesyłane do aplikacji na telefonie. Pacjentka kurcząc lub rozluźniając mięśni widzi na ekranie poruszające się obiekty w grach rehabilitacyjnych.

Po przeprowadzonym teście mięśni dna miednicy w aplikacji dane przesyłane są do portalu teleopieki gdzie analizuje je Pelvicoach, specjalista medyczny, najczęściej fizjoterapeuta. Ocenie podlega siła skurczu, wytrzymałość, zdolność do relaksacji, szybkość, męczliwości, kontrola . Na podstawie testu dobierany jest rodzaj treningu mięśni dna miednicy (szybkościowy, rozgrzewka/relaksacji czy wytrzymałościowy), ilość powtórzeń, właściwe obciążenie. Ustawiony plan ćwiczeń od razu wgrywany jest do aplikacji pacjentki.

W aplikacji pacjentka może obserwować aktywność swoich mięśni, monitorować postępy oraz być w kontakcie ze swoim opiekunem Pelvicoachem.

  • Kosmetomama :Jak długo trzeba ćwiczyć żeby zobaczyć rezultaty? I czy szybciej kobieta dostrzega rezultaty ćwicząc na PelviFly kGoal czy samodzielnie w domu bez urządzenia ?
  • fizjoterapeutka uroginekologiczna – Aleksandra Polanowska – Lenart :

Z efektami bywa różnie. Ostatnio pacjentka już po miesiącu napisała mi, że jest bardzo zadowolona, bo jej problem ustąpił. Oczywiście jeżeli mówimy o pełniej rehabilitacji, to tak jak wspomniałam rekomenduje się min 3 do 6 msc pracy.

  • Kosmetomama : W czym urządzenie PelviFly kGoal pomoże kobietom ćwiczącym na nim mięśnie dna miednicy ?
  • fizjoterapeutka uroginekologiczna – Aleksandra Polanowska – Lenart :

Urządzenie może pomóc w problemach z nietrzymaniem moczu, zbyt wysokim tonusem mięśniowym, pracą nad satysfakcją seksualną. Jednak zawsze zalecam, zgodnie z rekomendacją dr Urszuli Herman, założycielki PelviFly, aby równolegle istniała ścieżka medyczna. Pacjentka najpierw powinna trafić do lekarza, który diagnozuje jej problem, następnie do fizjoterapeuty uroginekologicznego, aby mieć pewność czy prawidłowo napina mięśnie, a dopiero rozpocząć pracę z urządzeniem. To bardzo mądre i podpisuję się pod tym dwoma rękoma. Praca w teamy terapeutycznym to to, co może przynieść pacjentce największe korzyści. I proszę się nie martwić, jeśli nie wiesz gdzie szukac odpowiedniego lekarza, czy fizjoterapeutki. Team Pelvifly może pomóc w znalezieniu odpowiedniego fachowcy w danej okolicy. Na stronie znajduje się lista rekomendowanych ekspertów.

  • Kosmetomama : Czy kobiety w ciąży i mamy karmiące piersią mogę z niego korzystać ?
  • fizjoterapeutka uroginekologiczna – Aleksandra Polanowska – Lenart :

Jeśli chodzi o pracę z urządzeniem w czasie ciąży, koniecznie należy uzyskać pisemną zgodę swojego lekarza ginekologa. Nie zalecamy ćwiczeń z urządzeniem w pierwszym trymestrze ciąży. Od drugiego trymestru jeżeli nie ma przeciwskazań i ciąża jest nie jest zagrożona, nie powinno być problemu. Pacjentka może wtedy być też odpowiednio przygotowana do porodu siłami natury, kiedy trzeba świadomie pracować z mięśniami dna miednicy.

Karmienie piersią w żaden sposób nie przeszkadza w pracy z urządzeniem. Już w  drugiej dobie po porodzie zaleca się bardzo delikatną aktywację mięśni. Zawsze jednak uczulam pacjentki, by robiły to delikatnie i bez bólu.

Jeśli po porodzie krocze jest już wygojone i pacjentka dostanie od lekarza zielone światło, nic nie stoi na przeszkodzie w rozpoczęciu  pracy z urządzeniem po okresie połogu.

  • Kosmetomama : Czy na PalviFly kGoal można ćwiczyć podczas miesiączki ?
  • fizjoterapeutka uroginekologiczna – Aleksandra Polanowska – Lenart  oraz Fizjoterapeutka Natalia Szostek

Podczas ćwiczeń dochodzi do poprawy ukrwienia tkanek, w związku z czym może być nasilone krwawienie. W najbardziej obfite dni miesiączki nie zalecamy ćwiczeń. Jeśli jednak mamy skąpe krwawienia i czujemy się komfortowo ćwicząc to nie ma przeciwwskazań do treningów. W czasie miesiączki mięśnie mogą być odczuwane jako słabsze, a ćwiczenia wydawać się trochę trudniejsze. Warto ten czas poświęcić na rozluźnianie.

Pelvifly-kgoal-recenzja-aparatu

Urządzenia PelviFly

Więcej informacji o urządzeniu PelviFly znajdziesz w moim wpisieMięśnie kegla po porodzie nie działają ? Masz ten problem ? Ja mam rozwiązanie !”  oraz na stronie producenta klik tu po więcej informacji Pelvifly 

PS : Dla Ciebie moja droga mam super promkę!! Na kod wpisany w koszyku “kosmetomama“, dostajesz 150 zł zniżki  na zakup urządzenia oraz po zakupie z tym kodem będziesz mogła wybrać jaki chce dodatkowy bonus! Czy będzie to voucher na wizytę u fizjoterapeuty, czy też miesiąc opieki w pakiecie CARE – czyli pakiet z opieką fizjoterapeutki w aplikacji.  Promocja trwa do piątku 31.07.2020 r. do końca dnia. Strona z wiadomościami o Pelvifly  tu wskakuj KLIK 

 


Wpis powstał w współpracy z Pelvifly oraz fizjoterapeutką uroginekologiczną Panią Aleksandrą Polanowską-Lenart, bo uważam, że świadomość,  że zdrowie kobiety to także mięśnie kegla jest bardzo ważna. 

(Visited 286 times, 1 visits today)
1 Pogadały
0

Napewno też to polubisz !